07.06.2020 - Kunst & cultuur - Malou te Wierik

Marketing &… Kunstgeschiedenis

Malou Buro Dertig

Bij Buro Dertig werken veel enthousiastelingen met verschillende achtergronden en interesses. Wat wij daaraan hebben binnen ons communicatiebureau? Nou, heel veel! Marketing en communicatie is op zoveel verschillende manieren te benaderen en uit te voeren. De verschillende disciplines zorgen voor diversiteit, creativiteit en originaliteit.

Hoe? Dat laten we zien in de blogreeks Marketing & … Vanuit verschillende oogpunten werpen we een blik op marketing. Wat kunnen we leren van geschiedenis? Hoe zouden bekende filosofen schrijven over marketing? In deze blog bespreekt collega Malou Marketing en Kunstgeschiedenis.

Een kunstenaar met miljoenen volgers op Instagram, net zo bekend als een rockster. Kunstwerken die worden gepromoot en uiteindelijk verkocht voor exorbitante bedragen. De huidige kunstwereld en marketing zijn met elkaar verbonden. Kunnen niet zonder elkaar. Maar als je naar de kunstgeschiedenis kijkt, zie ik meer overeenkomsten. Als marketeer kan je zelfs heel veel leren van de kunstgeschiedenis. Hieronder leg ik uit wat en waarom.

Kunstwerk om een boodschap te vertellen

L’art pour l’art, dat kenden ze vroeger niet. Kunst bracht een boodschap over op de toeschouwer. Kunst als middel. Denk aan de Middeleeuwen waar kunstwerken de gelovigen eraan moest herinneren dat het leven vergankelijk was. Memento mori, gedenk te sterven.

Ook in de 17de eeuw lagen er veel boodschappen verborgen in schilderijen. Zoals in het werk van Jan Steen, Het vrolijke huisgezin uit 1668 te zien in het Rijksmuseum. Zo lees je op hun website: ‘Uitgelaten maakt de hele familie lawaai – de vader zingt luidkeels met opgeheven glas, moeder en oma vallen in, de kinderen blazen mee en roken zelfs uit lange pijpen. Het briefje aan de schouw verklapt de moraal van het verhaal: ‘Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen.’ Wat moet er van de kinderen worden als de ouders het slechte voorbeeld geven?’

Als marketeers hebben we nu andere middelen en beelden tot onze beschikking om een boodschap over te brengen. Maar het idee blijft hetzelfde.

Tekst loopt door onder de afbeelding

 

Schilderij Huishouden van Jan Steen - marketing en kunstgeschiedenis Buro Dertig

Het Vrolijke Huishouden van Jan Steen, 1668 (Rijksmuseum)

De kunstgeschiedenis staat bomvol verhalen

Contentmarketing en storytelling gaan hand in hand. Een hele goede manier om iets over een product, festival, tentoonstelling te vertellen aan je doelgroep. Want een goed en mooi verhaal, daar houdt iedereen van. Zo ook de kunsthistoricus. Sla een kunstgeschiedenisboek open en de meest bijzondere verhalen over kunstwerken, de impact van deze werken of het levensverhaal van kunstenaars komt je tegemoet. Een kunstwerk kan je enorm raken, maar als je het verhaal erachter weet ga je het ook begrijpen. Kunst kan niet zonder het verhaal, marketing ook niet.

Tekst loopt door onder de foto

haai in een tank Damien Hirst marketing en kunstgeschiedenis Buro Dertig

Damien Hirst, Shark

Kunstenaars als geweldige marketeers

Marketeers kunnen enorm veel leren van kunstenaars. Andy Warhol, Frida Kahlo, Damien Hirst en Jeff Koons wisten als geen ander hoe zij zichzelf in de mark konden zetten. Warhol was een geweldige netwerker die persoonlijke relaties aanging met zijn (potentiele klanten), Frida Kahlo, de koningin van de ‘selfie’, maakte met haar kledingstijl gebaseerd op de traditionele stijl van de Tehuantepec in Mexico een herkenbare, persoonlijke brand. Hirst veranderde in 2008 de kunstwereld door zijn kunst te veilen en de galeries te passeren. Jeff Koons wist als Wall Street broker als geen ander hoe hij financiering kon vinden voor zijn kunstwerken en kende zijn rijke doelgroep door en door.

Een reclameman met grote invloed

Als je je verdiept in de kunstwereld uit de jaren ’90 van de vorige eeuw in Londen dan kom je al snel de naam Charles Saatchi tegen. Als reclameman en fervent kunstverzamelaar had hij een neus voor the next big thing. Zijn naam is onlosmakelijk verbonden met de Young British Artists (YBA) zoals Damien Hirst en Tracey Emin. Hij had het geld en de visie om deze jonge, Engelse kunstenaars een podium te geven, hun werk aan te kopen en in de mark te zetten. En de YBA-kunstenaars zetten op hun beurt de kunstwereld op hun kop. Hun shock-art bevat thema’s over het leven, de dood en veel naakt. Saatchi zette zijn marketingvaardigheden in om dit werk aan het grote publiek te tonen.

Kortom

Kunst en marketing staat niet langer gelijk aan commercie. Sterker nog, kunst en marketing hebben elkaar nodig. Net als Marketing en design, waarover collega Pascale eerder deze blog schreef.

Terug naar overzicht