Videocontent: je kan er niet omheen. Sinds de enorme groei van TikTok, YouTube shorts en de lancering van Instagram Reels zijn (korte) video’s de huidige norm. Waar een aantal jaar geleden iedereen massaal foto’s deelde, is bewegende content het nieuwe normaal. Het liefst zo snel en kort mogelijk want vooral dan ben je zichtbaar en krijg je een hoger bereik.
Dat klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. De alsmaar veranderende algoritmen gooien vaak roet in het eten en dan is het ook nog van belang om te weten hoe je Reels kan inzetten voor het beste resultaat. Wij zijn de trends ingedoken en gaan experimenteren met Reels voor Buro Dertig. In dit blog delen we de nieuwste Reels updates en onze eigen bevindingen en ervaringen.

Video’s anno 2023
Bij Reels denk je vaak aan van die typische TikTok-dansjes en simpele lifehacks die met name door jongeren gedeeld worden. Maar tegenwoordig is Reels veel meer dan dat. Je kan toffe content maken, kennis delen en de korte duur van een Reel dwingt je om to the point te zijn. Het helpt je groeien en vergroot je bereik. Instagram besteedt veel aandacht aan het pushen van videocontent ten opzichte van foto’s op de tijdlijn. Volgens de social trends van 2023 wordt short form video nog belangrijker en neemt videocontent het over.
Van anderen leren en je laten inspireren
We zien steeds vaker dat organisaties en bedrijven Reels inzetten om hun publiek te bereiken. Niet alleen commerciële bedrijven gebruiken Reels om hun doelgroep te bereiken. Organisaties die inspirerend zijn en Reels inzetten op een manier die bij ze past zijn Het Rijksmuseum, Rode Kruis en SFYN. De video’s laten zien hoe je op een simpele manier door weinig edit skills toch veel mensen kan bereiken. De organisaties hebben allemaal een main focus. Zo draait het bij het Rijksmuseum alleen om kunst.
Een manier om een groot bereik te krijgen en een nieuw publiek aan te spreken met Reels is door samen te werken met influencers. Influencers zijn op het gebied van videocontent de ervaringsdeskundigen en weten als geen ander wat er komt kijken bij het maken van succesvolle content. Zij delen de video’s op hun persoonlijke platform en jij kan deze vervolgens delen via het eigen kanaal. Let wel op dat deze vorm van samenwerken vaak niet kosteloos is. Wil je graag influencers inzetten voor jouw organisatie dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat videocontent de beste manier is om op te vallen en je doelgroep te bereiken. Zo maakte explore_utrecht_kids een Reel voor het Spoorwegmuseum om met een specifiek evenement onder de aandacht te komen. Door samen te werken met influencers maak je gebruik van elkaars expertise en ontstaan er inspirerende ideeën en creatieve mogelijkheden.
Oefening baart kunst
Je leert vooral door het te doen. Dus begin gewoon en experimenteer. Dit is wat wij leerden tijdens het maken van onze Reels:
- Zorg dat je een duidelijk thema in je hoofd hebt. Dat maakt het bewerken van de video makkelijker en zorgt dat de boodschap die je wil overbrengen naar anderen ook duidelijker wordt. Zo maakten wij bijvoorbeeld een Reel over ons kantoor en gaat de tekst en het beeld dus ook alleen over dit thema.
De tekst gaat verder onder de video.
- Denk na over de verhaallijn en zorg voor voldoende en afwisselend beeld. Schrijf bijvoorbeeld je verhaallijn uit en denk na over welk beeld je daarvoor nodig hebt. Met welk shots wil je starten en eindigen? Wordt er niet alleen vanuit een hoek gefilmd maar heb je ook close-ups en overzichtshots?
- Maak je Reel persoonlijk. Volgers worden graag betrokken en leren de personen achter een organisatie ook graag kennen. Je moet er even voor in de schijnwerpers staan maar naast dat het hartstikke leuk is krijg je het terug in de vorm van lieve reacties, likes en vaak een hoger bereik.
- We kunnen niet allemaal even grappig zijn maar een vleugje humor is vaak al voldoende. Uit onze ervaringen vallen Reels waar we zelf veel lol mee hebben ook extra goed in de smaak bij onze volgers.
- Het idee van Reels is dat ze niet te lang moeten duren. De aanbevolen duur is maximaal 15 tot 30 seconden. Hoe korter en sneller hoe beter. Het is handig om verschillende losse fragmenten te hebben en te zorgen dat je beeldmateriaal niet te kort is. Dan kun je tijdens het editen van de video het mooiste fragment eruit knippen en gebruiken om een goed geheel te maken.
- Muziek kan het maken of kraken. Hoeveel tijd je ook in het bewerken van je video hebt gestopt, muziek is (vaak) de doorslaggevende factor. Nummers die vaak worden opgeslagen werken vaak het beste. De kans is namelijk groter dat je Reel verschijnt bij het overzicht ‘ontdekken’ en dus door meer mensen wordt opgepikt.
- Maak het niet te ingewikkeld. In een Reel hoeft niet altijd veel tijd en energie te zitten. Het kan ook een hele korte video zijn zonder edit werk om iets kleins uit te lichten. Zoals Malou doet in deze video om CareFull onder de aandacht te brengen. Easy peasy, maar wel een veel hoger bereik dan een foto op de tijdlijn!
- Wil je een Reel editen? Dan kan dit via Instagram maar bijvoorbeeld ook via de gratis app InShot. Wij gebruiken deze app omdat het makkelijk is in gebruik en het extra edit mogelijkheden biedt. Let er bij het editen op dat het beeld goed in elkaar overloopt en dat het er niet geknipt uitziet. Door verschillende perspectieven achter elkaar te plakken vormt het meer een geheel. Ook zorgt passende muziek voor een strakke edit.
- Tot slot: Reels was lange tijd een van de weinige plekken waar je geen advertenties kon plaatsen. Daar is sinds kort verandering in gekomen. Je kan nu ook via Instagram Reels adverteren. Dit biedt veel mogelijkheden en inzichten, zoals inzicht krijgen in vele bredere statistieken. Met Reels advertenties is het niet alleen nog makkelijker om op te vallen maar geeft het ook veel meer extra informatie over wie je bereikt met je advertentie. Een absolute win-winsituatie dus!
We hopen dat deze tips je houvast geven om aan de slag te gaan. Heb je behoefte aan nog meer tips? Frankwatching legt in deze video haarfijn aan je uit hoe je een Reel maakt.