Café Theater Festival
Het verbinden van nieuwe makers aan een nieuw publiek

Het Café Theater Festival (CTF) trakteert bezoekers in 28 Utrechtse cafés op marathontheater met een biertje in de hand. Jonge theatermakers en artiesten spelen korte voorstellingen over thema’s van nu. Daarmee verrassen ze doorgewinterde festivalbezoekers én toevallige stamgasten. Sinds 2018 is het Café Theater Festival een landelijk festival dat plaatsvindt in Utrecht, Tilburg en Zwolle.
Onze rol
hoofd marketingteam – campagne – communicatiestrategie – subsidieaanvragen – pers – contentcreatie – drukwerk – website



Hoe hebben we het aangepakt?
Als hoofd Marketing zijn we vijf jaar betrokken geweest bij het Café Theater Festival. De communicatie had twee belangrijke doelen: talentvolle makers een springplank geven en theater naar de mensen toebrengen.
Een jaarlijkse strategie en campagne met bijbehorende uitingen vormde de basis. Iedere editie legden we binnen de communicatie andere accenten.
Een paar mijlpalen: een nieuwe website met blokkenschema dat laat zien in welke cafés er nog plek is. De jaarlijkse pr-workshop voor theatermakers. En het aansturen van een driekoppig marketingteam.




Wat heeft het opgeleverd?
Het festival is vast onderdeel in de Utrechtse culturele agenda met ruim 18.000 bezoekers per editie. De communicatie is professioneel maar niet traditioneel.
Zo staat er in het programmaboekje een All You Can See-route voor de bezoeker die alles wilt zien. Samen met Utrechtse brouwer VandeStreek maakten we ToiToiToi, een eigen festivalbiertje. De Theaterkrant recenseerde ieder jaar en de Insta-uitleen door verschillende makers was booming. Kortom: het was een feest om het plezier van het festival door te laten sijpelen in alle uitingen.

18.000
bezoekers per editie
250
voorstellingen
5.000
gedrukte programmaboeken
Gerelateerde projecten
Met influencer marketing de verschillende verhalen van het museum vertellen
Spoorwegmuseum
Kunst naar de mensen toebrengen met een pop-up expo op Utrecht CS
Centraal Museum