Cultuur Innovatiefonds

Communicatiestrategie en identiteit voor een nieuw, innovatief Utrechts cultuurfonds

Turbulente tijden vragen om een andere manier van denken en doen. Daarom besloten 4 fondsen en 3 overheden uit Utrecht een nieuw fonds op te richten: het Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht.

Het fonds geeft culturele instellingen financiële ruimte voor hun innovatieve ideeën en samenwerkingen om zo de sector toekomstbestendiger te maken.

Onze rol

communicatiestrategie – identiteit – copywriting – contentcreatie – redactie

FB-2

Hoe hebben we het aangepakt?

Geheel in stijl van het fonds: door kansen te zien en meteen een creatieve sprint te trekken. In ruim twee weken tijd leverden we, samen met Studio Josie, een identiteit, website en communicatiestrategie op.

In een maand tijd was het zaak om genoeg aanvragen binnen te slepen. Instellingen deden dit niet op de old school subsidieaanvraagmanier, maar door het opnemen van een korte videopitch.

Wat heeft het opgeleverd?

Ondanks de krappe campagneperiode dienden meer dan 80 culturele instellingen en creatieve organisaties een videopitch in. De eerste negen projecten, van o.a. TivoliVredenburg en Dries Verhoeven, hebben inmiddels een toekenning ontvangen.

Het laat zien dat een fonds als deze juist in deze tijd nodig is, en dat culturele instellingen staan te trappelen om te innoveren en met nieuwe plannen aan de slag te gaan. Daarom is inmiddels de tweede aanvraagronde in volle gang én blijft het fonds ook in 2021 doorgaan.

Cultuur innovatiefonds Provincie Utrecht Buro Dertig communicatie
Cultuur innovatiefonds provincie utrecht Buro Dertig

Renate Timmer, projectleider Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht:

“Buro Dertig is een fris bureau dat met innovatieve ideeën op communicatiegebied en ervaring in het culturele en maatschappelijke veld, goed past bij de ambities van ons fonds. Het was prettig werken in de snelheid waarmee dit fonds tot stand kwam.”

14.000

paginaweergaven

3.000

bezoeken tijdens de campagne

80

videopitches