nijntje museum
Campagne voor een vernieuwd familiemuseum over 's werelds bekendste konijn

Het vernieuwde nijntje museum opende na anderhalf jaar verbouwing de deuren. Een familiemuseum waar peuters en kleuters samen met hun (groot)ouders en verzorgers hun wereld ontdekken, spelend met nijntje en haar vriendjes.
Het museum is twee keer zo groot, heeft zalen vol nijntje-activiteiten en is nog toegankelijker geworden voor allerlei kinderen. Reden om uit te pakken met een feestelijke campagne in stijl van ‘s werelds bekendste konijn. Dat deden we samen met Moan.
Onze rol
campagnestrategie – social mediastrategie – projectmanagement – copywriting – campagneleiding

Hoe hebben we het aangepakt?
Het vernieuwde museum richt zich op spelenderwijs leren, spelenderwijs lezen en spelenderwijs bewegen. We hebben deze drie pijlers als uitgangspunt genomen voor het campagnebeeld. In een vrolijke optocht lopen verschillende kindjes en volwassenen samen met nijntje en haar vriendjes naar het museum toe.
De fotoshoot voor het campagnebeeld was alleen al een feestje. De modellen weerspiegelden de verschillende bezoekers die het museum trekt. Feitje: het middelste kindje met het blauwe shirt maakt het gebaar voor ‘feest’.





Andersom wilden we het nijntje museum naar de mensen toebrengen. Kinderen op bso’s, basisscholen en bibliotheken in Utrecht kleurden een feestelijke nijntje slinger die door de hele straat van het museum werd opgehangen. Er was een landelijke bushokjescampagne, posters hingen door heel Utrecht en de Amsterdamse metro. We organiseerden een influencer event met een diverse groep content creators en hun kinderen om het vernieuwde museum onder de aandacht te brengen.

Wat heeft het opgeleverd?
Door de campagne online en offline uit te zetten, was het nijntje museum in voorafgaand en tijdens de opening zichtbaar op heel veel plekken. Van regionale radiocommercials tot banners op Elle, Kek Mama en de Volkskrant. Van een gerichte social campagne gericht op (groot)ouders en verzorgers met kinderen tot een nijntje bus die door het land reed.
In de weken na de opening was het museum iedere dag uitverkocht en enorm druk bezocht. En dat terwijl er toch dubbel zoveel ruimte is. Onze aanraders: de 360-gradenprojectie met boris beer, het volledig in stijl ontworpen museumcafé, de voedingsruimte met flessenwarmer en prikkelarme cabines in het museum.




Met grote dank aan…
We ontwikkelden deze campagne met Moan en in nauwe samenwerking met het team van het nijntje museum. Voor de fotoshoot werkten we samen met Michiel Spijkers en De Poederloeders. De foto’s van het museum en de opening zijn gemaakt door Jelle Draper.
Extra veel dank aan onze geweldige modellen: Fenna, Floor, Frans, Isaiah, Lenn, Luke, Megan, Nola-Joy en Stef.
Illustraties: Dick Bruna ©. Copyright Mercis bv, 1953-2023.

361.780
bereik op socials
484.736
bereik influencers
750
ingekleurde nijntjes
Gerelateerde projecten
Met influencer marketing de verschillende verhalen van het museum vertellen
Spoorwegmuseum
Kunst naar de mensen toebrengen met een pop-up expo op Utrecht CS
Centraal Museum