Prins Bernhard Cultuurfonds

Een campagne om een nieuwe doelgroep van Utrechtse popartiesten te bereiken

Prins Bernhard Cultuurfonds UP:Next Buro Dertig

Het Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht lanceerde in 2020 een nieuw popstipendium in de provincie Utrecht, genaamd UP:Next. Artiesten kunnen jaarlijks een vernieuwend muzikaal plan indienen om hun carrière duurzaam te professionaliseren. Een jury selecteert één plan, waaraan een bedrag van 10.000 euro gekoppeld is. De winnende artiest kan met dit bedrag een jaar lang werken aan project.

Het is voor het eerst dat het fonds deze specifieke groep muzikanten aanspreekt. Hoe bereik je hen en prikkel je hen een plan in te dienen?

Onze rol

communicatiestrategie – pr – social media – copywriting – contentcreatie

Hoe hebben we het aangepakt?

Op basis van een creatieve kick-off ontwikkelden we met Moan een naam, huisstijl, communicatieplan en aansprekende teksten. Onder de naam UP:Next zetten we een gerichte campagne uit onder artiesten uit de provincie Utrecht.

Door het aanmaken van een Instagram, interviews met de jury en het inzetten van ambassadeurs waren we een aantal weken lang goed zichtbaar in de muziekscene. De focus: een persoonlijke, informele benadering van artiesten.

Schermafbeelding 2020-12-17 om 14.26.46
Schermafbeelding 2020-12-17 om 14.07.55

Wat heeft het opgeleverd?

Regionale media zoals 3voor12 Utrecht, AD Amersfoort en DUIC besteedden aandacht aan UP:Next. Muzikale partners als DB’s, Le Guess Who? en De Coöperatie deelden de oproep en bands reageerden positief.

Voor de eerste editie van UP:Next dienden uiteindelijk maar liefst 58 artiesten een plan in. Uit deze plannen selecteerde de jury een shortlist van 6 artiesten: Áslaug, Moon Moon Moon, Emil Landman, Faradays, Maarten Vos en Tala Drum Corps. Van deze artiesten maakten we een aantal korte videoportretten, om de veelzijdigheid van de Utrechtse muziekscene te laten zien.

Faradays over haar UP:Next plannen. Video: Jonathan Sipkema

Uit de 6 presentaties koos de jury uiteindelijk het plan van Faradays. Zij ontving de 10.000 euro in de vorm van een ‘1,5 meter cheque’ uit handen van Hans Oosters, Commissaris van de Koning Provincie Utrecht en Voorzitter Prins Bernhard Cultuurfonds. 

In 2021 gaat Faradays aan de slag met haar idee: een indie/electronic pop show waarin zij de Indonesische gamelanmuziek als inspiratie gebruikt voor zowel de muzikale als de visuele invulling. 

 

Overzicht2_rechts 2
UPN_overzichtfeed_Instagram_mockup1

Jelmer Lok, Prins Bernhard Cultuurfonds:

“Voor de lancering van UP:Next kwamen we al snel bij Buro Dertig uit. Dankzij de scherpe inzet en de persoonlijke aandacht is dat een groot succes geworden. De samenwerking beviel zo goed dat we ook voor andere communicatie graag een beroep doen op Buro Dertig!”

IMG_0466
Faradays_UPNext
IMG_0465

58

ingediende plannen

1096

volgers op Instagram

14

artikelen in de media