Zeven duurzame initiatieven uit Utrecht die ons inspireren

Wij worden blij van organisaties die mensen inspireren om duurzame keuzes te maken. Utrecht kent veel creatieve ondernemers die ook nog eens bijdragen aan een duurzame, en dus een betere en leukere wereld. In dit blog lichten we zeven initiatieven uit die allemaal op een eigen, creatieve manier bijdragen aan een duurzamere wereld. Én waarvan wij vinden dat ze wel een podium verdienen. Allemaal duurzaam, sociaal en lokaal in onze eigen stad.

De Clique
De Clique geeft koffiedik en sinaasappelschillen een tweede leven. Voedselresten die je normaalgesproken gedachteloos bij het afval gooit. Vanuit bedrijven is er een constante reststroom die in grote getale wordt weggegooid. Vervolgens komen deze in de verbrandingsoven terecht. De Clique is daarom met én voor verschillende lokale winkels, bedrijven en restaurants uit de regio Utrecht gaan werken. De Clique werkt vanuit de nieuwe Utrechtse stadswijk Merwede. Ze proberen zoveel mogelijk voedselresten te redden. Hier maken ze nieuwe producten van. Zo kan het dus zijn dat je bij de lokale supermarkt oesterzwammen koopt die zijn gekweekt op het koffiedik afkomstig van je favoriete koffiezaakje om de hoek. Hoe leuk is dat. Clique creëert zo kortere en circulaire ketens.
Musa intimates
MUSA intimates uit Utrecht maken lingerie van, jawel, bananen! Ja, echt waar. Wil je als vrouw mooie lingerie dragen maar tegelijkertijd iets goeds doen voor de wereld dan zijn je opties erg beperkt. MUSA bracht daar verandering in door lingerie te ontwerpen van bananentextiel. Wat MUSA zo leuk maakt is niet alleen de lingerie zelf, maar MUSA maakt zich graag hard voor vrouwenempowerment. MUSA wil werken aan een wereld waarin comfortabel voelen in je eigen lichaam het nieuwe schoonheidsideaal is. Als team bestaande uit vrouwen worden wij hier wel blij van!
Reisbureau Bapaho
Creatief ondernemer Nynke Willemsen bewijst dat het niet nodig is om de wereld af te reizen om nieuwe dingen en culturen te ontdekken. Ze bedacht het concept van reisbureau Bapaho om ‘reizen’ te ervaren in eigen stad. Nynke zoekt de verbinding met mensen en stelt zo een bijzonder reis samen. Met een interactief spel laten ze je Utrecht verkennen met een nieuwe blik. Nederland telt meer dan 200 verschillende nationaliteiten. Of het ons er echt van zou weerhouden om nooit meer het vliegtuig in te stappen is weliswaar de vraag. Maar het concept maakt nieuwsgierig!
I-Did
I-Did helpt mensen aan het werk én ruimt beetje bij beetje de textiel afvalberg op. I-Did helpt mensen die al lang niet meer gewerkt hebben. Of nooit gewerkt hebben. De mensen bij I-Did hebben de mogelijkheid om zich te kunnen ontwikkelen door middel van coaching en begeleiding. Het toffe is dat iedereen binnen I-Did gelijkwaardig wordt behandeld. Samen maken ze allerlei producten van gerecycled vilt. Deze Utrechtse onderneming heeft al hele leuke projecten gedaan met grote succesvolle, commerciële bedrijven, zoals de Ikea en MYoMY. Daarnaast maken ze vilt van oude bedrijfskleding van bedrijven als de KLM en de Efteling.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Steck
De missie van Steck is heel simpel. Heel Utrecht groen laten denken én doen. Steck is gevestigd in een voormalig tuinwarenhuis. Sterker nog, het eerste tuinwarenhuis van Nederland. Steck is nu niet alleen een tuincentrum. Het is veel leuker en creatiever dan slechts een tuincentrum. Het is een stadsoase waar lokale ondernemers samenwerken aan het vergroenen van Utrecht. Steck wil natuur weer terug laten komen in het drukke, bruisende leven van Utrechters (en niet-Utrechters). Via makers, partners, blogs, workshop en expo’s weet Steck mensen te inspireren om meer met groen te doen. Ook werken ze hard aan een zo verantwoord mogelijk assortiment met een groeiende rol voor lokaal, circulair en biodivers. Wie haalt zijn planten nou liever bij een tuincentrum als het ook duurzaam bij Steck kan? Wij weten in ieder geval waar we langsgaan voor nieuwe planten voor ons kantoor.
Rebottled
De missie van de oprichters van Rebottled is ‘glashelder’: het afvalprobleem bestrijden op een duurzame én sociale manier. Te beginnen bij de glasindustrie. De oprichters van Rebottled vroegen zich af waarom we jaarlijks 440 miljoen aan wijnflessen weggooien, terwijl we bierflessen wel hergebruiken. Rebottled maakt daarom van wijnflessen een drinkglas. De drinkglazen zijn te verkrijgen in verschillende tinten flesgroen. De glazen zijn zeker een lust voor het oog, wij zouden ze ook wel op kantoor willen hebben! Daarnaast worden de drinkglazen gemaakt door mensen voor wie werk niet vanzelfsprekend is. Niet alleen duurzaam, maar ook nog sociaal dus.
Mended wear
Mended wear zorgt ervoor dat de levensduur van je kleding wordt verlengd. Is je kledingstuk toe aan een reparatie, schoonmaakbeurt of moet je kleding worden vermaakt? Mended regelt het voor je. Je hoeft voor Mended zelf niet de deur uit, want de fietsers van Mended halen het voor je op. Mended werkt samen met Utrechtse lokale partners. Zo zorgen ze er dus ook voor dat deze thuisbezorgingsdienst het niet overneemt van de lokale wasserettes en schoenmakers. Zodra het gereed is brengen ze deze weer bij je thuis. De onderneming heeft nu al de ambitie om uit te breiden naar andere steden in Nederland. Veelbelovend dus. Wat ons betreft is dit weer een geniale vondst. Het is een concept waarvan je denkt: ‘waarom was dit er nog niet?’.
Meer lezen over circulaire initiatieven? Floor van den Elsen schreef eerder een blog ‘Meer aandacht voor je circulair initiatief’. Een blog over communicatie en circulair ondernemen.