02.07.2020 - Kunst & cultuur - Pascale Schreurs

Marketing &… Design

Pascale Buro Dertig
Marketing en design. Pascale bij Buro Dertig

Bij Buro Dertig werken veel enthousiastelingen met verschillende achtergronden en interesses. Wat wij daaraan hebben binnen ons communicatiebureau? Nou, heel veel! Marketing en communicatie is op zoveel verschillende manieren te benaderen en uit te voeren. De verschillende disciplines zorgen voor diversiteit, creativiteit en originaliteit.

Hoe? Dat laten we zien in de blogreeks Marketing & … Vanuit verschillende oogpunten werpen we een blik op marketing. Wat kunnen we leren van geschiedenis? Hoe zouden bekende filosofen schrijven over marketing? In deze blog bespreekt collega Pascale Marketing & … Design.

Design? Dat kan ik zelf ook wel!

Deze zin hoor ik regelmatig. Maar bijna elk design heeft een lange weg gemaakt om daadwerkelijk daar te komen waar het uiteindelijk strandt. Vaak zie je dit verhaal niet direct aan het uiteindelijke resultaat.

Ook ontzettend simpele voorwerpen hebben een lange weg gehad, zoals lantaarnpalen of de bekende 30×30 stoeptegel. (Tip, luister de podcast Ongesigneerd voor meerdere voorbeelden). Aan mij de taak om jou te overtuigen dat een goed doordacht design cruciaal is en wat je hieraan hebt als marketeer. Daarom in deze blog vier redenen waarom marketeers iets kunnen leren van designers.

Tekst gaat verder onder de foto’s 

Pexels marketing en design Buro Dertig
Pexels marketing en design blog buro dertig

Wat kunnen marketeers leren van designers?

 

  1.  Psychologie toepassen

 

Om de verkoop van een product of merk te vergroten is het belangrijk dat je het design aanpast op de behoefte van de klant. Onze hersenen associëren namelijk onbewust bepaalde kleuren met een product of merk. Er zijn ontzettend veel kleuren en vormen waardoor je met een unieke kleur en design kan opvallen in de markt.

 

  1. Het vertalen van tekst naar beeld

 

Je missie of visie omschrijven is één, maar dat kunnen illustreren is twee. Met beeld zie je namelijk pas echt wat je als bedrijf wil uitstralen. Woorden kunnen verschillend geïnterpreteerd worden, denk aan het woord vrolijk, dit zal voor bol.com een andere betekenis hebben dan voor Lowlands. In beeld zie je het verschil. Bol.com uit vrolijkheid in humor en Lowlands in de vrolijke ervaring van de bezoeker. Je moet als designer daarom goed weten wat een klant wil en wat zij daarmee willen uitstralen naar de buitenwereld.

Tekst gaat verder onder de foto 

pascale collega buro dertig marketing en design
  1. Het overzicht te behouden

 

Als designer ben je constant bezig om overzichtelijkheid te creëren. Voorbeeldje: met een infographic moet in een klap duidelijk zijn wat hier bedoeld is, in plaats van 3 pagina’s aan tekst, wat het voorheen misschien wel was. Dit vergt verbeeldingsvermogen. En deze overzichtelijkheid-skill kan ook ingezet worden in andere situaties, zoals het schrijven van een marketingplan of het houden van sales pitches.

 

  1. De wil om te onderscheiden

 

Design biedt de kans om je te onderscheiden van je concurrenten. Het kan er gelikt uitzien, wat een positief effect heeft, maar wanneer het er niet goed uitziet wordt het juist als negatief beschouwd. Dit kan een doorslaggevende factor zijn. Met een onderscheidende persoonlijkheid kun je een onderscheidend design hebben. Zo weet de klant precies waarom jij ‘the perfect match’ bent voor ze!

Alhoewel de vier voorbeelden hierboven al benoemd zijn, is er toch nog een extra skill die marketeers kunnen afkijken van designers. Want een van de lastigste dingen is het durven. Als designer ben je constant op zoek naar de grenzen waarin je werkt en wil je die het liefst overschrijden. Zo blijf je namelijk opvallen. En dat wil je.

Designers kunnen marketeers leren om hun hersenen op een dusdanige manier te gebruiken door anders te gaan denken. En als je erover nadenkt is het een mooie combinatie: marketing en design.

Terug naar overzicht