Brainstormen: hoe pak je dat aan?

Vernieuwende ideeën bedenken is niet altijd even makkelijk. Of het nu gaat om een concept voor een campagne of content voor socials. Als je vastloopt is het fijn als anderen je kunnen aanvullen of inspireren. Daarom beginnen we bij Buro Dertig een nieuwe klus bijna altijd met een brainstorm. Maar hoe zorg je er nou voor dat brainstormen écht iets oplevert? In dit blog vertellen we je meer over hoe je een brainstorm voorbereidt, welke brainstormmethodes wij zelf graag gebruiken en hoe je de resultaten verwerkt.

Voorbereiding is het halve werk
Zorg dat wanneer je een offline brainstorm organiseert je genoeg post-its, gekleurde markers en papier in huis hebt. Ook een groot vel papier of een whiteboard is handig. Laat de personen die meedoen met de brainstorm vast nadenken of informatie opzoeken over het onderwerp. Zo hebben ze vooraf al een referentiekader. Denk ook na over wat het doel is dat je wilt bereiken met de brainstormsessie. Probeer dit zo specifiek mogelijk op te schrijven.
Online
We werken tegenwoordig steeds vaker digitaal. Met tools zoals Miro of Invision kun je een brainstorm dan ook heel goed online organiseren. Bij zo’n online brainstorm is het wel belangrijk erop te letten dat deze niet te lang duurt, zodat de energie hoog blijft. Om ervoor te zorgen dat iedereen echt een uurtje full focus aanwezig is, kun je vragen of mensen bijvoorbeeld even hun mail willen afsluiten.
Brainstormmethodes
Het helpt om van tevoren al wat brainstormmethodes op te zoeken. Er zijn er namelijk heel veel die je helpen effectiever te brainstormen. Dit vinden wij de meest effectieve methodes:
- Post-its
Je begint met een stapel post-its en een timer van ongeveer vijf minuten. Iedereen krijgt een stapeltje en je schrijft alles op wat in je opkomt bij het onderwerp van de brainstorm. Op ongeveer de helft van de tijd schuif je je post-its door naar degene naast je. Zo kun je weer door op de ideeën die er al staan. Door de ideeën van de ander te zien komt je weer tot nieuwe inzichten.
Het handige aan post-it’s is dat je ze achteraf ook gemakkelijk kunt ordenen. En dan nog de ultieme post-it tip: als je ze afscheurt trek dan de post-it naar je toe in plaats van omhoog eraf. Zo blijft de post-it leesbaar als je deze ergens op de muur plakt en ‘flapt’ het velletje niet omhoog.
- Crazy-8’s
Bij de ‘Crazy-8’ methode verdeel je een A4 in acht vakjes. Je zet de timer op 8 minuten en tekent elke minuut een idee per vak. Hierna heb je acht tekeningen gemaakt en dus acht ideeën gevisualiseerd. Dit kun je trouwens ook doen met woorden in plaats van tekeningen. Dit lijkt misschien heel lastig, maar het dwingt je wel om verder te denken dan de eerste ideeën die in je opkomen.
Kies na de 8 minuten de drie ideeën die je het meest kansrijk vindt en bespreek vervolgens elkaars ideeën. Met dotvoting (stemmen door middel van stipjes plakken) kun je stemmen op de ideeën die jij het beste vindt.
- Disney-methode
Walt Disney was een dromer, maar ook een realist. Al zijn films begonnen als een fantasie. Vervolgens bekeek hij of die droom ook haalbaar was. En hij was kritisch in de uitvoering. Dit kun je ook toepassen in een brainstorm. Je neemt als groep drie verschillende rollen aan en bekijkt het probleem zo elke keer vanuit een ander perspectief:
- De dromer
- De realist
- De criticus
Je begint als ‘dromer.’ Hierbij gaat het om zoveel mogelijk ideeën verzinnen. Je laat je fantasie de vrije loop. Alles is mogelijk. Mislukken kan niet. Neem hiervoor ongeveer vijf minuten de tijd en laat iedereen individueel zijn ideeën op post-its schrijven.
Vervolgens neem je samen de rol van ‘criticus’ aan. Kijk hoe de ideeën kunnen worden vormgeven. Wat komt er bij kijken? Wat is er nodig? Wat is het doel? Hoe wordt het bereikt?
In de fase van de ‘realist’, haal je samen de fouten eruit. Wat kan er verbeterd worden? Wat klopt er niet? Wat kan er mis gaan? Je kunt deze stappen herhalen tot het idee helemaal bijgeschaafd is.
- Omgekeerd brainstormen
Bedenk waarom de dingen niet gaan lukken. Hoe wil je niet overkomen op je doelgroep? Wat wil je absoluut niet uitstralen met je merk? Overdrijven mag. Zet een timer voor ongeveer 5 minuten en laat iedereen zijn ideeën op post-its schrijven. Bekijk vervolgens samen hoe je het kunt ombuigen. Hoe kan het wel werken?
Tekst loopt door onder de afbeelding

Vat je brainstorm samen
Nadat de beste ideeën uit de brainstormsessie zijn gekozen, is het handig om dit samen te vatten. Maak een actielijst. Zo voorkom je dat de resultaten van je brainstorm ergens bovenop de kast komen te liggen. Zorg dat je foto’s maakt van het eindresultaat als je brainstorm offline was. Dan kun je het later opnieuw bekijken of het online verwerken.
Het is niet erg als er niet meteen een briljant idee uitkomt. De ene keer heb je binnen een half uur al een paar goede ideeën. De andere keer komen er alleen punten uit die nog veel uitwerking nodig hebben. Het belangrijkste is dat iedereen aan het denken is gezet.
Wil je meer weten over creatief denken, of heb je juist hulp nodig met het verder ontwikkelen van je beginnende plannen? We vertellen je er graag meer over.