09.06.2022 - Communicatie -

In drie stappen een passende communicatiestrategie voor jouw (circulaire) initiatief

In 2050 wil Nederland een volledig circulaire economie hebben. We streven naar een wereld waarin producten en grondstoffen worden hergebruikt en een wereld waarin afval niet bestaat. Om ons heen zien we gelukkig al heel veel koplopers die zich daar hard voor maken. Hoe val je op als kleine ondernemer die een heel goed, belangrijk en inspirerend idee heeft om die transitie naar een circulaire economie te versnellen? Negen circulaire ondernemers uit Utrecht vertelden ons waar hun grootste uitdagingen lagen. Weinig tijd, niet altijd alle kennis over marketing of communicatie of een beperkt budget. Uitdagingen waar wij ons ook goed in kunnen vinden. In dit blog helpen we jou om in drie stappen een passende communicatiestrategie te bepalen voor jouw (circulaire) initiatief: bepaal een doel, een doelgroep en kies kanalen.

BuroDertig_DavienFotografie-7

Bepaal het doel, de doelgroep en de communicatie

Als ondernemer van een circulaire initiatief wil jij de wereld een stukje beter en duurzamer te maken. Wat jouw idee of oplossing ook is, je werkt doelgericht en vanuit je hart. Hoe ga je die gedrevenheid overbrengen op jouw doelgroep? Het begint met het bepalen van een communicatiedoel. Dat is iets anders dan het doel van jouw initiatief. Als organisatie kan je als doel hebben om voedselverspilling tegen te gaan, maar dat zegt nog niet zoveel over welke communicatie daarbij past. Een communicatiedoel kan zijn dat jongeren tussen de 15 en 35 jaar weten dat er veel te veel voedselverspilling is en dat jouw organisatie dat tegengaat. Je wil dus naamsbekendheid en focust je op het informeren van de doelgroep. Dat kan op verschillende manieren: ga je een evenement organiseren? Of zet je TikTok in? Ga je adverteren, en zo ja – waar dan? Kies je voor de Volkskrant of toch YouTube of Instagram stories? Deze keuzes maak je op basis van de eigenschappen van jouw doelgroep. 

Bedrijven die onze dienst afnemen, delen eigenlijk niet zo veel op hun eigen kanalen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zij dat wel gaan doen?”

Maak een toolkit met basisteksten, logo’s, mooie foto’s en eventueel templates die eenvoudig te gebruiken zijn. Zet de toolkit op een handige plek op de website (in de footer of op de homepage bijvoorbeeld) Zo maak je het voor jouw doelgroep heel makkelijk om content te delen, weet je (bijna) zeker dat de content een volledig beeld geeft van jouw initiatief én bereik je weer een nieuwe doelgroep. Win-win-win!

Voor wie doe je het eigenlijk?

Een veelgehoorde uitspraak is “We willen dat iedereen duurzamere keuzes maakt, dus mijn circulaire onderneming richt zich op iedereen”. Hoe breder je doelgroep is, hoe moeilijker het is om ze te bereiken. Iedereen is geen doelgroep. Niet iedereen wil op dezelfde manier aangesproken worden en als organisatie wil je mensen ook juist mensen aan je binden die dezelfde drijfveren hebben. Maar hoe doe je dat? Met een heldere missie, visie en kernwaarden kom je al een heel eind. Maar met een goede identiteit kom je nog een paar stappen verder. Buro Dertig werkt met archetypen, die zijn ooit ontwikkeld zijn door psycholoog Carl Jung. Hij formuleerde twaalf primaire typen die de menselijke basismotivaties symboliseren. Met elk een eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken. Zoals innovatief, creatief, of zorgdragend. Ieder archetype roept een bepaald gevoel en associaties op en dat kan helpen bij het aantrekken van de juiste doelgroep. Wil je hier meer over weten? We schreven er eerder al een blog over.

Tekst loopt door onder de afbeelding

aanpassingen_archetype

Kies voor kanalen

Is het duidelijk wat het doel is van je communicatie? En weet je wie je wil bereiken? Dan is het tijd voor de volgende stap: kiezen voor kanalen. Als de organisatie uit een klein team bestaat en er weinig budget is, is het niet heel realistisch dat je op ieder kanaal actief bent en je daarnaast nog elke week een nieuwsbrief uitstuurt of een podcast opneemt. Maar dat hoeft ook helemaal niet! Met weinig budget en een klein team kan je ook hartstikke veel bereiken. Belangrijk hierbij zijn een goede planning en een duidelijk doel. Wil de doelgroep liever informatie via mailings en is er geen behoefte om het netwerk uit te breiden? Dan hoef je (voorlopig) nog geen tijd en geld in te investeren in LinkedIncampagnes of Facebook advertenties. Zijn de gekozen kanalen ingericht en heb je het idee dat je al lekker op weg bent? Goed bezig! Maar blijf ook kritisch kijken naar wat je doet. Past de communicatie nog bij de organisatie? Of worden jouw ideeën ingehaald door te tijd en is het niet meer relevant? Wees eerlijk naar jezelf en de doelgroep.

Zelf aan de slag!

We snappen dat het lastig en misschien zelfs overweldigend kan zijn om zonder veel kennis van communicatie toch aan de slag te gaan met een goede strategie. Er is weinig tijd, je focus ligt bij andere dingen of je weet gewoon simpelweg niet waar te beginnen. Maar maak het niet te groot! Zoals ik eerder al zei, met deze drie stappen kom je al een heel eind: bepaal een doel, een doelgroep en kies kanalen. Om je op weg te helpen maakten wij een communicatiechecklist, daarin leggen we uit hoe je een beknopt communicatieplan schrijft. De checklist kan je (gratis) downloaden op onze homepagina. Daarnaast bieden wij ook adviesgesprekken aan. We gaan dan aan de slag met jouw communicatievraagstuk. We bekijken de online kanalen of andere communicatiemiddelen en brengen in 1,5 uur tijd een praktisch advies uit. Met veel quick wins voor op de korte termijn en (iets minder) quick wins voor de lange termijn.

Wil je meer over onze adviesgesprekken? Bekijk dan hier de brochure.

Terug naar overzicht