Nationale Bewegwijzeringsdienst
125 jaar bewegwijzering in Nederland vieren met een publiekscampagne

Het brengt je dagelijks van werk naar huis, op vakantie of naar vrienden. Voor de meeste Nederlanders is bewegwijzering heel gewoon. Maar eigenlijk is dit heel bijzonder.
Samen met Moan ontwikkelden we het concept voor een publiekscampagne. Een campagne voor 125 jaar bewegwijzering in Nederland én als kennismaking met de organisatie erachter: de Nationale Bewegwijzeringsdienst.
Onze rol
communicatiestrategie – campagne – contentcreatie video en infographic – social media

Hoe hebben we het aangepakt?
In 1894 werd de allereerste fietswegwijzer geplaatst en sindsdien is Nederland uitgegroeid tot pionier in bewegwijzering. 125 jaar bewegwijzering is reden voor een feestje, ook voor de collega’s van de NBd. Om die reden ontwikkelden we een praktisch communicatieplan waarmee de NBd een jaar lang zelf aan de slag kon.
De rode draad van de campagne: het verleden, heden en toekomst van bewegwijzering in Nederland laten zien. Het opzetten van de social mediakanalen namen we voor onze rekening en we schreven het script voor een aantal video’s en explanimations over de NBd.



Wat heeft het opgeleverd?
Met het plan de campagne op zak zijn er een jaar lang verschillende offline en online momenten geweest om de viering van 125 jaar bewegwijzering onder de aandacht te brengen.
Zo maakten honderdduizenden mensen (voor het eerst) kennis met de geschiedenis van bewegwijzering en de Nationale Bewegwijzeringsdienst via de social mediakanalen. De nostalgische archiefbeelden, quizzen en feitjes over bewegwijzering leidde tot veel interactie met de volgers.





170
archiefbeelden
560.000
mensen bereikt op social media
81
Instagramberichten
Gerelateerde projecten
Het verbinden van nieuwe makers aan een nieuw publiek
Café Theater Festival
Een activerende stadscampagne met en voor Utrechtse vrijwilligers
Vrijwilligerscentrale Utrecht