Centraal Museum
Kunst naar de mensen toebrengen met een pop-up expo op Utrecht CS

Hoe maak je zo veel mogelijk mensen nieuwsgierig voor een tentoonstelling over surrealisme? Voor het Centraal Museum ontwikkelden we een pop-up expositie ter promotie van de tentoonstelling ‘De Tranen van Eros’ over de enige Nederlandse surrealist Joop Moesman.
Op Utrecht Centraal Station plaatsten we de vrouwen Moesmans schilderijen letterlijk op een voetstuk en gooiden we de deuren van de expo open voor forenzen en dagjesmensen.
Onze rol
concept – projectmanagement – pr

Hoe hebben we het aangepakt?
Dagelijks lopen er zo’n 200.000 mensen op Utrecht CS. Niet iedereen heeft op een station de tijd om daadwerkelijk een expo te bezoeken. Daarom kozen we voor een totaalconcept aan de binnen- én buitenkant van de ruimte. Toevallige voorbijgangers konden in een split second meer te weten komen over de tentoonstelling.
Wie meer tijd had, bracht een bezoek aan de pop-up expo. De rijen roze etalagepoppen, die vier schilderen van Moesman verbeeldden, waren een enorme eye catcher. Met video’s, toegankelijke teksten en hosts vertelden we het verhaal van Moesman, die naast kunstenaar ook zijn hele leven bij de NS werkte.
Wat heeft het opgeleverd?
De pop-up installatie van het Centraal Museum trok circa 4000 bezoekers in 5 dagen en nog eens 10.000en mensen per dag die geattendeerd werden op de tentoonstelling. De roze poppen trokken veel aandacht van de pers. Er verschenen 21 artikelen in de gedrukte dagbladen en online, waaronder DUIC, Telegraaf en het AD. Samen hebben deze artikelen 3.403.479 views opgeleverd.




200.000
mensen per dag bereikt
21
artikelen
3.403.479
views in de media
Gerelateerde projecten
Een campagne om een nieuwe doelgroep van Utrechtse popartiesten te bereiken
Prins Bernhard Cultuurfonds
Het verbinden van nieuwe makers aan een nieuw publiek
Café Theater Festival