Alles is communicatie.
Communicatie is alles.
Zo, is dat er maar uit. Communicatie zit in alles om ons heen. Op het werk, bij je thuis, in de politiek, op de barricades, in limbo. Wie leeft – of heeft geleefd – communiceert.
En communicatie kent allerlei vormen: vertellen en luisteren. Kijken en lezen. Negeren en accentueren.
Daarom is het eigenlijk vreemd dat we in ons werk communicatie vaak als een ‘vak apart’ beschouwen. Ho ho, voordat je denkt dat we ons eigen werk niet serieus nemen – dat doen we. Maar we zien ook dat communicatie niet kan zonder de inhoud. En inhoud niet zonder communicatie.
Om die reden werken we volgens onze eigen filosofie:
Duurzaam communiceren vanuit dat wat er toe doet
En daarmee bedoelen we:
- Jouw organisatie heeft een missie, een wil, een uitnodiging of een goed idee. En om daar te komen, heb je mensen nodig.
- Waar je naar toe wilt en met wie, is de basis voor je communicatie. Oftewel hoe je dat doet en in welke toon.
- Vorm volgt inhoud, en vorm versterkt de inhoud.
- Persoonlijk zijn = de sleutel. We zijn (hoogstwaarschijnlijk) allemaal mensen.
- We denken altijd na over hoe communicatie zoveel mogelijk effect kan hebben. Niet per se groot-groter-groots, maar gericht en met effect.
- Onze manier van communiceren is duurzaam. Zelfs als we aan iets korts en tijdelijks werken, zorgen we ervoor dat wat we maken blijvend is, of de basis vormt voor een vervolg.
Om het concreet te maken een aantal voorbeelden uit de praktijk:
- Wij zijn voor creatieve manieren van communiceren – graag zelfs – maar niet omdat “het hoort”. Mensen die out of the blue roepen: ‘Misschien moeten we ook iets met video’ of ‘Eigenlijk zouden we ook TikTok moeten hebben’, die stellen we graag de vraag: waarom?
- Het is niet ongebruikelijk dat communicatie wordt betrokken op het moment dat een programma, festival, event of bijeenkomst al af is. Maar: wij schuiven eerder aan aan tafel. Want voor wie organiseer je iets? Waarom doe je dat op die manier? En wat is het resultaat? Vragen die je samen moet beantwoorden in een vroeg stadium.
- Snel een grote groep mensen bereiken: het kan via betaalde content (al dan niet op social media). Een grootse LinkedIncampagne kan duizenden mensen bereiken, maar hoe kwalitatief is dat? Soms is het betrekken van vijf mensen waardevoller dan het bereiken van een ongeïnteresseerd miljoenenpubliek.
Kortom,
we doen het soms graag net iets anders dan anders. En we zijn niet bang de boel een beetje op te schudden. Dat doen we met organisaties in plaats van voor organisaties.
Wil je met ons samenwerken? Fijn! Of heb je een andere mening? Ook fijn! We horen het graag.