In 2050 is Nederland volledig circulair – en in 2030 moet ons land al 50% minder primaire grondstoffen gebruiken. Tegelijkertijd had in 2019 een groot gedeelte van de Nederlanders (rond de 75%) nog nooit gehoord van circulaire economie. En geeft slecht 9% aan precies te weten wat dit inhoudt.
Wat is een circulaire economie?
Voor wie het ook even niet meer op zijn netvlies heeft, volgt hieronder de definitie van onze Rijksoverheid.
“In een circulaire economie bestaat geen afval en worden grondstoffen steeds opnieuw gebruikt.”
Oftewel een kringloopeconomie, waarin producten en grondstoffen continu worden hergebruikt en heringezet. Ja, het is even wat anders dan de manier waarop we nu leven. Het vraagt om een compleet andere manier van denken, communiceren en produceren. En is dus zeker niet alleen zaak van overheden en grote bedrijven, maar van ons allemaal.
Hoe belangrijk is communicatie in aanloop naar een circulaire economie?
Bij Buro Dertig zijn we de afgelopen tijd betrokken geweest bij de communicatie voor duurzame en circulaire initiatieven. Zoals de Green Deal Circulair Inkopen, Merwede Utrecht, Wonderwoods en een bijzonder Utrechts project dat – letterlijk – nog in de steigers staat.
Grootste leerpunt van deze klussen is de grote hoeveelheid mooie circulaire initiatieven, klein en groot, overheid of bedrijf, creatief of juist beleidsmatig. En alle cross-overs daarbinnen. Maar ook: hoe uitdagend de communicatie bij dit soort projecten nog is.
Toch is het als circulaire organisatie of project nu al de moeite waard om na te denken over goede communicatie. Ook al lijkt 2050 nog ver weg. Een overgang naar de circulaire economie heeft tijd nodig. En die tijd kun je maar het beste goed gebruiken. Om uit te leggen wat je doet, waarom dat urgent is en om anderen te inspireren.
Tekst loopt door onder de foto

Drie veelvoorkomende communicatievragen van circulaire organisaties
Op 4 februari gaven we daarom tijdens de Week van de Circulaire Economie een online sessie. Tijdens deze online sessie deelden we tools om een circulaire verhaal uit te dragen. Hoe vind je goede haakjes voor de pers? Wat kan social media bijdragen? En hoe maak je ingewikkelde topics begrijpelijk voor een breed publiek?
We delen graag de 3 belangrijkste tips uit deze sessie. Met natuurlijk een korte suggestie hoe deze aan te pakken.
1. Hoe leg ik uit wat ik doe?
Een onderzoek uit 2017 analyseerde maar liefst 114 definities van circular economy. Nu, ruim drie jaar later, zullen er dat waarschijnlijk nog meer zijn. Circulaire economie is een containerbegrip en laat zich niet in steeds dezelfde begrippen vangen. Maar hoe vertaal je dit dan duidelijk in je communicatie?
Mensen kunnen weinig met abstracte dingen. Een flauwe maar fijne vergelijking is het volhouden van goede voornemens. ‘Meer sporten’ is moeilijker te definiëren en vol te houden dan ‘Twee keer per week gaan hardlopen en ieder weekend vier kilometer wandelen’. Zo is het ook met circulaire economie. Het is zo groot en kent zoveel soorten vormen dat het lastig is te vatten.
Wees in je communicatie daarom concreet wat circulaire economie voor jouw organisatie of initiatief betekent. Probeer juist gedetailleerd te zijn: in voorbeelden, vergelijkingen en resultaat dat het oplevert. Of om met het aloude cliché te spreken: show, don’t tell. En maak het menselijk, zodat lezers, kopers of volgers zich kunnen herkennen in je initiatief.
Tekst loopt door onder de foto

2. Moet ik dan alles goed doen?
Organisaties die zich inzetten voor een betere wereld – in de meest brede zin – liggen snel onder een vergrootglas. Want: is het echt waar wat ze zeggen te doen? En in hoeverre wordt het grotere probleem echt aangepakt? Begin dit jaar verscheen dit boeiende en veelzeggende artikel op De Correspondent: ‘Waarom bijna geen enkele circulaire ‘oplossing’ echt duurzaam is’. Hoogleraar duurzame innovatie Marko Hekkert legt in het artikel vinger op de zere plek:
‘Er wordt door veel bedrijven heel ambitieus ingezet op circulaire plannen, maar daarmee wordt alles eromheen vergeten.’
Het is als organisatie heel ingewikkeld om niet alleen je eigen bedrijfsvoering, identiteit, werkwijze en productie circulair te maken, maar ook te blijven volgen buiten de eigen deur. Probeer dit toch ook in de communicatie in kaart te brengen. Maar wellicht nog belangrijker: laat zien wat je al wel doet, maar ook wat je nog niet doet. Met andere woorden, wees transparant over je doelen, resultaten en weg daarnaar toe. The good and the bad. Google eens een rondje op ‘greenwashing’ en lees ook hoe het niet moet.
Tekst loopt door onder de foto

3. Maar wat ik doe is toch helemaal niet zo bijzonder?
Veel organisaties en mensen die zich bezighouden met stappen zetten in de richting van een circulaire economie, hebben vaak helemaal niet door hoe bijzonder dat is. Zeker, we moeten er allemaal aan geloven en uiteindelijk moet een circulaire economie net zo “normaal” zijn als ons consumptiegedrag nu (hoewel “normaal” daar misschien niet het goede woord voor is…). Maar op dit moment ben je nog steeds iemand die het verschil maakt en een andere richting op gaat.
Daarnaast moeten veel merken en mensen al genoeg andere hordes nemen in hun pad naar een circulaire bedrijfsvoering. Vaak bungelt communicatie daarom onderaan de to do-list. Begrijpelijk, maar probeer communicatie echt te zien als integraal onderdeel van je organisatie of project. Het is datgene wat urgentie geeft, wat mensen kan meenemen in je organisatie én daarbuiten. Het is kenbaar maken waarom je doet wat je doet. En het kan anderen inspireren zelf ook een kleine stap te nemen. Voor het eerst kennis te maken met hoe divers duurzame en circulaire initiatieven zijn. Of om gewend te raken aan dat waar we in 2050 hopelijk zullen zijn: een circulaire economie.
Wil jij weten wat wij kunnen betekenen voor jouw circulaire initiatief. Neem dan gerust contact met ons op.