Centraal Museum
Laat meer zien: een campagne voor de vernieuwde vaste collectie

Na twee jaar verbouwing heeft het Centraal Museum een geheel vernieuwde vaste collectie. Van plint tot plafond zie je kunst, design en mode. Thematisch ingericht, zelfkritisch en uitnodigend. Het museum laat meer zien dan ooit tevoren en nodigt de bezoeker uit om ook de blik te verruimen.
Dit alles staat centraal in de bijpassende merkcampagne, die we samen met Moan ontwikkelen. Een meerjarencampagne, waarbij het motto ‘Laat meer zien’ de basis vormt om in alle communicatie-uitingen over de collectie méér te laten zien.
Onze rol
conceptontwikkeling – campagne-ontwikkeling – contentstrategie – copywriting

Hoe hebben we het aangepakt?
De collectie is op een nieuwe manier ingericht, om de bezoeker anders te laten kijken. Oftewel: het laat je méér zien. Na het winnen van de pitch, maakten we het campagneconcept rondom ‘Laat meer zien’. Uitgangspunt was de relatie tussen de kunstwerken én die zij aangaan met de bezoeker. In de verschillende campagnebeelden gluur je mee over de schouder van de bezoeker, en zie je daadwerkelijk een glimp van de rijke collectie van het museum.
De collectie is permanent te zien, en daarom is ‘Laat meer zien’ een rode draad door de gehele communicatie. Dat gebeurt expliciet in de tekst en beeld, maar ook door het thema daadwerkelijk te doorleven in alle communicatie-uitingen. Hoe, dat lees je onder de foto’s.







In aanloop naar de opening volgden we een aantal kunstwerken die vanuit het depot terug verhuisden naar het museum. Zo werd het prachtige Sous-bois, een minder bekend werk van Van Gogh, vervoerd in een speciale verhuiskist. En werden de 1600 objecten van het imposante poppenhuis precies zo teruggeplaatst als vroeger. In drie minidocu’s kregen kijkers alvast een glimp te zien van de collectie nog voordat deze opende.
Wat heeft het opgeleverd?
Eind december 2023 werd de collectie feestelijk geopend, en was het campagnebeeld te zien in bushokjes door het hele land, op radio en in de dagbladen. Er waren lovende recensies in onder andere De Volkskrant en veel museumbezoek.
De komende tijd wordt de campagne in fases verder uitgerold, waarin ook de museummedewerkers en bezoekers een rol spelen. Samen met de 400 werken uit de collectie vertellen zij de verhalen van het museum.






Met grote dank aan…
We ontwikkelden deze campagne met Moan en in nauwe samenwerking met het team van het Centraal Museum. De campagnebeelden werden geschoten door Vincent Boon, de modellen werden verzorgd door Belle&Co. Kaka Lee maakte de video’s achter de schermen en de foto’s van de opening zijn gemaakt door Jelle Draper.
3000
bezoekers opening collectie
400
kunstwerken
Gerelateerde projecten
Campagne voor een vernieuwd familiemuseum over ‘s werelds bekendste konijn
nijntje museum
Het verbinden van erfgoed van toen aan de bezoeker van nu
Nederland Monumentenland