Centraal Museum pop-up
Kunst naar de mensen toebrengen met een pop-up expo op Utrecht CS

Hoe maak je zo veel mogelijk mensen nieuwsgierig naar een tentoonstelling over surrealisme? Voor het Centraal Museum ontwikkelden we een pop-up expositie op Utrecht Centraal Station ter promotie van de tentoonstelling ‘De Tranen van Eros’, over de enige Nederlandse surrealist Joop Moesman.
Op het station plaatsten we de vrouwen uit Moesmans schilderijen letterlijk op een voetstuk en gooiden we de deuren van de expo open voor forenzen en dagjesmensen.
Onze rol
concept – ontwikkeling – projectmanagement – pr

Hoe hebben we het aangepakt?
Dagelijks lopen er zo’n 200.000 mensen op Utrecht CS. Niet iedereen heeft op een station de tijd om daadwerkelijk een expo te bezoeken. Daarom kozen we voor een totaalconcept aan de binnen- én buitenkant van de ruimte. Toevallige voorbijgangers komen zo in een split second meer te weten over de tentoonstelling.
Wie meer tijd had, bracht een bezoek aan de pop-up expo. De rijen roze etalagepoppen, die vier schilderen van Moesman verbeeldden, waren een enorme eye catcher. Met video’s, toegankelijke teksten en hosts vertelden we het verhaal van Moesman, die naast kunstenaar ook zijn hele leven bij de NS werkte.
Wat heeft het opgeleverd?
De pop-up installatie van het Centraal Museum trok circa 4.000 binnenwandelende bezoekers in 5 dagen en nog eens 10.000en mensen die van buitenaf geattendeerd werden op de tentoonstelling. De roze poppen trokken veel aandacht van de pers. Er verschenen 21 artikelen in de gedrukte dagbladen en online, waaronder DUIC, Telegraaf en het AD. Samen hebben deze artikelen 3.403.479 views opgeleverd.




200.000
mensen per dag bereikt
21
artikelen
3.403.479
views in de media
Gerelateerde projecten
Laat meer zien: een campagne voor de vernieuwde vaste collectie
Centraal Museum
Drie wervingscampagnes voor het leukste cultuurlidmaatschap van Nederland
We Are Public