We Are Public
Drie wervingscampagnes voor het leukste cultuurlidmaatschap van Nederland

Met je We Are Public-pas krijg je voor een vast bedrag per maand toegang tot een ultieme selectie voorstellingen, concerten, films, exposities en festivals. Iedere dag, bij meer dan 400 partners in heel Nederland. We Are Public heeft al vaak campagne gevoerd in verschillende steden en gaat in een stad pas van start als er in 6 weken tijd genoeg leden zijn. Maar hoe maak je deze campagne specifiek voor bepaalde stad of doelgroep? Buro Dertig hielp met het opzetten en uitvoeren van twee stadscampagnes en een campagne gericht op studenten van de HKU. Het overkoepelende doel? Zoveel mogelijk cultuuroptimisten te verzamelen!
Onze rol
campagne – campagnestrategie – pr – contentcreatie – influencer marketing



Hoe hebben we het aangepakt?
Om de We Are Public-pas te introduceren in Utrecht en Amersfoort vroegen we 45 lokale culturele partners de campagne te ondersteunen. We gaven de campagne (offline en online) een lokaal gezicht. We lieten de mensen die achter de schermen zien die meewerkten aan de campagne, zette ambassadeurs in en lieten de cultuuroptimisten zelf aan het woord. We stuurden drie Utrechtse Instagrammers op cultureel avontuur met de We Are Public pas en lieten hen verslag laten doen via socials. De campagne was persoonlijk en sprak de doelgroep direct aan.
In 2022 kwam er een speciale We Are Public-pas voor studenten van de HKU: de HKU Cultuurpas. Samen met de HKU en haar studenten ontwikkelden we hiervoor een campagne die goed aansloot op de belevingswereld van de studenten. De campagne met de slogan We Are HKU draaide om makerschap en daagde de makers van de toekomst uit om zich te laten inspireren door de makers van nu. De campagne was zichtbaar via de online kanalen van de HKU, maar speelde zich met name offline af op de verschillende scholen waar de studenten met meest aanwezig zijn.



Wat heeft het opgeleverd?
Door de breed gedragen campagne was er een grote online en offline zichtbaarheid. Media als AD, 3voor12 en DUIC berichtten over We Are Public. Er werd veel aanbod voor nieuwe leden gedeeld door culturele partners in beide steden. Binnen de HKU was de campagne goed zichtbaar via posters, flyers en studenten die werden ingezet als ambassadeurs.
En met succes: een aantal dagen voor de deadline tikte de teller maar liefst 1600 nieuwe leden in Utrecht, ruim 500 leden in Amersfoort en 2000 HKU studenten aan. We Are Public kon van start!


2.100
nieuwe leden Utrecht en Amersfoort
45
partners
2000
nieuwe HKU studenten
Gerelateerde projecten
Een activerende stadscampagne met en voor Utrechtse vrijwilligers
Vrijwilligerscentrale Utrecht
Een campagne vóór en dóór Utrecht!
Bevrijdingsfestival Utrecht