Centraal Museum

Laat meer zien: een campagne voor de vernieuwde vaste collectie

Na twee jaar verbouwing heeft het Centraal Museum een geheel vernieuwde vaste collectie. Van plint tot plafond zie je kunst, design en mode. Thematisch ingericht, zelfkritisch en uitnodigend. Het museum laat meer zien dan ooit tevoren en nodigt de bezoeker uit om ook de blik te verruimen.

Dit alles staat centraal in de bijpassende merkcampagne, die we samen met Moan ontwikkelen. Een meerjarencampagne, waarbij het motto ‘Laat meer zien’ de basis vormt om in alle communicatie-uitingen over de collectie méér te laten zien. 

Onze rol

conceptontwikkeling – campagne-ontwikkeling – contentstrategie – copywriting 

Instagram – Post – Sous-Bois

Hoe hebben we het aangepakt?

De collectie is op een nieuwe manier ingericht, om de bezoeker anders te laten kijken. Oftewel: het laat je méér zien. Na het winnen van de pitch, maakten we het campagneconcept rondom ‘Laat meer zien’. Uitgangspunt was de relatie tussen de kunstwerken én die zij aangaan met de bezoeker. In de verschillende campagnebeelden gluur je mee over de schouder van de bezoeker, en zie je daadwerkelijk een glimp van de rijke collectie van het museum.

De collectie is permanent te zien, en daarom is ‘Laat meer zien’ een rode draad door de gehele communicatie. Dat gebeurt expliciet in de tekst en beeld, maar ook door het thema daadwerkelijk te doorleven in alle communicatie-uitingen. Hoe, dat lees je onder de foto’s. 

Instagram – Post – Lantink
Instagram – Post – Rietveld
a020f206-6ce9-4308-858c-d800c1033836
5c96d999-236a-4034-b2e6-e15684d1df07
fbe4e2c2-6e25-4449-92b5-caaccfa1e8ef
8e4df002-77fb-4878-8815-6fac0b0aafd0
IMG_2564

In aanloop naar de opening volgden we een aantal kunstwerken die vanuit het depot terug verhuisden naar het museum. Zo werd het prachtige Sous-bois, een minder bekend werk van Van Gogh, vervoerd in een speciale verhuiskist. En werden de 1600 objecten van het imposante poppenhuis precies zo teruggeplaatst als vroeger. In drie minidocu’s kregen kijkers alvast een glimp te zien van de collectie nog voordat deze opende.

Wat heeft het opgeleverd?

Eind december 2023 werd de collectie feestelijk geopend, en was het campagnebeeld te zien in bushokjes door het hele land, op radio en in de dagbladen. Er waren lovende recensies in onder andere De Volkskrant en veel museumbezoek.

De komende tijd wordt de campagne in fases verder uitgerold, waarin ook de museummedewerkers en bezoekers een rol spelen. Samen met de 400 werken uit de collectie vertellen zij de verhalen van het museum.

CMU-Abri-Lantink
CMU-Abri-Rietveld-3
T202367_186 opening Collectiegebouw; foto CMU-JD
T202367_095 opening Collectiegebouw; foto CMU-JD
Foto: Jelle Draper
T202367_180 opening Collectiegebouw; foto CMU-JD

Met grote dank aan…

We ontwikkelden deze campagne met Moan en in nauwe samenwerking met het team van het Centraal Museum. De campagnebeelden werden geschoten door Vincent Boon, de modellen werden verzorgd door Belle&Co. Kaka Lee maakte de video’s achter de schermen en de foto’s van de opening zijn gemaakt door Jelle Draper. 

T202367_192 opening Collectiegebouw; foto CMU-JD

3000

bezoekers opening collectie

400

kunstwerken