Creatieve Coalitie

Strategie en positionering voor de belangenbehartiger van 40.000 creatieve makers

De Creatieve Coalitie is de koepelvereniging van en voor professionals werkzaam in de culturele en creatieve sector. Ze vertegenwoordigt ruim 40.000 aangesloten makers via 45 aangesloten beroepsorganisaties, netwerken, vakverenigingen en vakbonden.

Maar hoe vertegenwoordig je de stem van zo’n diverse groep kunstenaars en creatieve makers? En wat is daarbij je eigen positionering, koers en toon? Wij begeleidden deze pas opgerichte coalitie naar een doordachte en eenduidige communicatiestrategie en huisstijl.

 

Onze rol 

positionering en identiteit – communicatiestrategie – ontwikkeling huisstijl – copywriting 

Hoe hebben we het aangepakt?

We organiseerden een strategiesessie met de projectgroep, om doel, doelgroepen en communicatie in kaart te brengen. Vervolgens interviewden we een tiental betrokken leden, zelf maker. Dit vormde de basis voor het communicatieplan en huisstijl (uitgevoerd door Josie van der Mark). In het plan gaven we advies over de te kiezen communicatiekanalen, toon en beeldbank. Zo kreeg de strategie ook een praktische uitwerking.

BTH27
BTH
BTH18

Wat heeft het opgeleverd? 

Een goede start voor een pas opgerichte koepelorganisatie. Met de huisstijl en een meerjarig communicatieplan, kon en kan de Creatieve Coalitie tot op de dag van vandaag aan de slag. Heel leuk om te zien dat met de jaren er uitingen zijn bijgekomen, er zoveel te communiceren is én de coalitie zoveel landelijke slagkracht heeft. En dat allemaal vanuit dezelfde basis.

Fotografie: Marleen Kuipers

 

klein_homepage_cc_veld

We jagen aan, delen kennis en verbinden politiek met het veld. We agenderen problemen die leven in de sector. En: we dragen oplossingen aan. Voor en met onze achterban. Zo verbeteren we met elkaar de toekomst van de culturele en creatieve sector. 

40.000

aangesloten makers

45

aangesloten organisaties

4000

nieuwsbrieflezers