Sweelinck Festival
Een festivalcampagne voor Nederlands grootste componist: Jan Pieterszoon Sweelinck

Het Sweelinck Festival eerde in 2021 de muziek van Nederlands grootste componist: Jan Pieterszoon Sweelinck. Bij dit bijzondere festival op meerdere plekken in Amsterdam hoorde een activerende campagne. Waarvan Sweelinck-kenners zin kregen om naar het festival te gaan. En die anderen prikkelde: wie is Sweelinck eigenlijk?
Onze rol
communicatiestrategie – campagneleider – social media – contentcreatie – copywriting

Hoe hebben we het aangepakt?
Sweelinck stierf 400 jaar geleden. Hoe betrek je ‘oude muziek’ naar het nu? Met social media, korte video’s, een festivalwebsite en herkenbare huisstijl zijn de vele kanten van Sweelincks muziek belicht en in de huidige tijd geplaatst. Dit om twee verschillende doelgroepen te bereiken: de pure Sweelinck-liefhebber en de nieuwsgierige ‘amateurs’.
Een groot project als het Sweelinck Festival vroeg om veel samenwerking. Daar houden we van! Bijna een jaar lang werkten we samen met projectbureau ReineKwint aan het festival. Voor de visuele identiteit haakten we ontwerpbureau Moan aan. Marjolein van Ruiten ontfermde zich over de persbenadering en Rogier Boogaard en Co Broerse maakten tijdens het festival de foto’s.


Wat heeft het opgeleverd?
De campagne was gericht op het erkennen van Sweelinck als grootmeester aan het publiek dat al bekend met hem was, en tegelijkertijd op een eerste kennismaking met mensen die nog nooit van hem gehoord hadden.
Erkenning heeft Sweelinck gehad door de media-aandacht in landelijke kranten, tv en radio en prestigieuze vakbladen. Daarnaast heeft het festival mensen voor het eerst kennis laten maken met Sweelinck. Bijvoorbeeld het aanmaken van een Instagram. Door het sturen van 4500 ansichtkaarten naar Sweelinckstraatbewoners in het hele land. Door vlogs te maken op straat en Amsterdammers te vragen wie Sweelinck is. En door samenwerkingen aan te gaan met klassiek platform 24Classics en cultuurlidmaatschap We Are Public.




14.000
websitebezoekers
61 vermeldingen
in landelijke en regionale media
7 dagen
in de NS-treinen te zien
Gerelateerde projecten
Een jaarlijkse campagne voor hét festival voor de vrijheid
Bevrijdingsfestival Utrecht
Kunst naar de mensen toebrengen met een pop-up expo op Utrecht CS
Centraal Museum