Visdeurbel

Vloeiende teksten voor de eerste visdeurbel ter wereld

Dingdong! In Utrecht vind je de allereerste Visdeurbel ter wereld. Van over de hele wereld helpen mensen de Utrechtse vissen de gracht door, zodat ze zich voort kunnen planten. Door digitaal aan te bellen, kan de sluis waar de vissen voor liggen worden geopend.

In 2025 werd het visseizoen geopend met een nieuwe website. Wij haakten aan om de copy voor de website te verzorgen.

Onze rol 

strategie – copywriting 

Hoe hebben we het aangepakt?

Samen met initiatiefnemer Mark van Heukelom, gemeente Utrecht, HDSR en ontwerpbureau Moan startten we met een strategiesessie. Hierin bepaalden we hoe de nieuwe website eruit moest komen te zien. Daarna schreven we de copy voor de verschillende webpagina’s. Geen woordenstroom, maar teksten die direct voorvloeiden uit de strategische communicatiedoelen van de Visdeurbel.

visdeurbel2024-20240417-091442-175f30124442265596c779a68057ac59
visdeurbel2024-20240414-091220-97cbcfbc5ac7e1beaa10a311ff7f4c4b
Visdeurbel website

Wat heeft het opgeleverd? 

Ieder jaar is er volop aandacht voor dit aal – eeh – aaibare project. Van het goed bekeken Visdeurbeljournaal op YouTube en viral video’s op TikTok tot verslaglegging in (inter)nationale media. De Amerikaanse zanger Mario zong een loflied in de tv show ‘Last Week Tonight’ van komiek John Oliver. In het seizoen van 2025 (maart – juni) bekeken zo’n 2 miljoen mensen de livestream.

 

Foto sluiswachter: Robert Oosterbroek

200.000

keer aangebeld in 2025

30 miljoen

bezoeken website

2,4 miljoen

unieke kijkers