Visdeurbel
Vloeiende teksten voor de eerste visdeurbel ter wereld

Dingdong! In Utrecht vind je de allereerste Visdeurbel ter wereld. Van over de hele wereld helpen mensen de Utrechtse vissen de gracht door, zodat ze zich voort kunnen planten. Door digitaal aan te bellen, kan de sluis waar de vissen voor liggen worden geopend.
In 2025 werd het visseizoen geopend met een nieuwe website. Wij haakten aan om de copy voor de website te verzorgen.
Onze rol
strategie – copywriting
Hoe hebben we het aangepakt?
Samen met initiatiefnemer Mark van Heukelom, gemeente Utrecht, HDSR en ontwerpbureau Moan startten we met een strategiesessie. Hierin bepaalden we hoe de nieuwe website eruit moest komen te zien. Daarna schreven we de copy voor de verschillende webpagina’s. Geen woordenstroom, maar teksten die direct voorvloeiden uit de strategische communicatiedoelen van de Visdeurbel.



Wat heeft het opgeleverd?
Ieder jaar is er volop aandacht voor dit aal – eeh – aaibare project. Van het goed bekeken Visdeurbeljournaal op YouTube en viral video’s op TikTok tot verslaglegging in (inter)nationale media. De Amerikaanse zanger Mario zong een loflied in de tv show ‘Last Week Tonight’ van komiek John Oliver. In het seizoen van 2025 (maart – juni) bekeken zo’n 2 miljoen mensen de livestream.
Foto sluiswachter: Robert Oosterbroek
200.000
keer aangebeld in 2025
30 miljoen
bezoeken website
2,4 miljoen
unieke kijkers
Gerelateerde projecten
Een publiekscampagne in de provincie Utrecht om bewuster te reizen
Mobiliteitsweek Utrecht
Een jaarlijkse campagne voor hét festival voor de vrijheid
Bevrijdingsfestival Utrecht