Vrijwilligerscentrale Utrecht
Een activerende stadscampagne met en voor Utrechtse vrijwilligers

Vrijwilligerswerk in Utrecht is er in alle soorten en maten. Je doet het voor jezelf, voor een ander of voor de stad.
Persoonlijke motivaties van Utrechtse vrijwilligers waren het startpunt voor deze wervingscampagne. Zodat andere Utrechters geprikkeld worden om nieuwe stappen te zetten, bij te dragen, zich te ontwikkelen en anderen te inspireren.
Onze rol
communicatiestrategie – social mediastrategie – projectmanagement – contentcreatie – copywriting
Hoe hebben we het aangepakt?
Vrijwilligerswerk is meer dan koffie schenken of bladeren harken. De diversiteit van vrijwilligers als vrijwilligerswerk in de stad hebben we in beeld gebracht met een prikkelende campagnevideo, campagnebeelden met verschillende Utrechtse vrijwilligers en een informatieve website waar verhalen van vrijwilligers centraal staan. De campagne verscheen op diverse online kanalen, maar ook in bushokjes en andere posterplekken in de hele stad.
We ontwikkelden deze stadscampagne samen met Moan. De campagne wordt gecoördineerd door Vrijwilligerscentrale Utrecht en ondersteund door diverse partners in de stad.

Wat heeft het opgeleverd?
Door vrijwilligers van diverse organisaties uit de stad letterlijk een gezicht te geven in de campagne, begon deze al ver voor de lancering te leven. Begin 2020 werd de campagne officieel gelanceerd door de wethouder. En ook nu nog worden er telkens weer nieuwe verhalen van vrijwilligers op de website aangevuld.
De gemeente Utrecht werd vorig jaar door de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk uitgeroepen tot vrijwilligersgemeente van het jaar. De campagne van de Vrijwilligerscentrale Utrecht kreeg een speciale vermelding: “De commissie looft ook de acties die de gemeente uitzet, zoals een wervingscampagne en een initiatievenfonds”.


Thomas Endeman (De Bedoeling films):
”Ja hoor, dat regelen we. Yes, dat gaan we doen. Een positieve, hardwerkende instelling is wat Buro Dertig typeert. Onze samenwerkingen zijn gezellig, verfrissend en vooral heel fijn.”



2
draaidagen
127
kopjes koffie
54+
Utrechtse verhalen
Gerelateerde projecten
Drie wervingscampagnes voor het leukste cultuurlidmaatschap van Nederland
We Are Public
Een publiekscampagne in de provincie Utrecht om bewuster te reizen
Mobiliteitsweek Utrecht