In campagnes wordt er vaak gewerkt met fotografie. Het gros daarvan zijn foto’s met mensen. Niet gek, want mensen kijken graag naar mensen. En dat zijn niet alleen “perfecte” modellen, maar ook “echte” mensen. Niet dat modellen geen echte mensen zijn, maar je snapt ‘m. Mensen waarin je je als kijker kunt herkennen. En hoe herkenbaarder, hoe groter de kans dat je boodschap overkomt.
Als je mensen inzet voor je campagnefoto’s, maak je een aantal keuzes. Dat hangt af van budget, thema, bereik, doelgroep, diversiteit en meer. Hieronder een aantal belangrijke dingen om te onthouden wanneer je modellen inzet voor je culturele of maatschappelijke campagne.
Modellenbureau of viavia?
Toegegeven: voor een campagnebeeld zijn de budgetten vaak niet eindeloos. En dat bepaalt ook wat voor soort modellen (en hoeveel) je inzet. Er zijn een aantal keuzes.
Modellen via een bureau
Dit bureau of agentschap is de tussenpersoon tussen jou als klant en het model. Zij regelen het model, de afspraken en briefing. Dat scheelt jou werk. Houd in ruil daarvoor wel rekening met:
- De uren en voorbereiding van het model
- Een extra fee voor het bureau
- Het aantal uitingen zoals poster of banner. Vaak betaal je per uiting een bedrag
- De lengte van de campagne, want ook daar betaal je los voor
Tekst gaat verder onder de achter-de-schermenfoto’s


Modellen uit je eigen netwerk
Jij (of je netwerk) kent vast mensen die affiniteit hebben met je campagne-onderwerp en heus wel een keer voor de camera kunnen staan. Voordeel: het zijn vaak ‘mensen-zoals-jij-en-ik’ en het budget ligt over het algemeen lager dan wanneer je via een modellenbureau boekt. Het betekent ook dat je als campagnemaker meer tijd kwijt bent. Namelijk met:
- Het vinden van geschikte mensen. Die affiniteit hebben met het onderwerp en zich lekker voelen voor de camera. Voor de campagne van de Vrijwilligerscentrale Utrecht werkten we bijvoorbeeld met daadwerkelijke vrijwilligers.
- Ervoor zorgen dat je modellen echt de doelgroep representeren. Zorg voor representatie en diversiteit, zonder te vervallen in clichés.
- Het opstellen van briefings, quit claims, (vrijwilliger)overeenkomsten en uitbetalingen is jouw verantwoordelijkheid.
- Het informeren van de crew, dus fotograaf, make-up artists en regie. Zij moeten weten dat ze met mensen werken die dit niet dagelijks doen.
Influencers als modellen
We noemen het hier apart, omdat ze een beetje van beiden zijn. Het zijn ‘gewone’ mensen die ervaring hebben met zichzelf presenteren op een podium. Waar je op kunt letten tijdens het werken met influencermodellen:
- Allereerst het bovengenoemde, tenzij ze zijn aangesloten bij een agentschap
- Of jouw campagne ook op hun kanalen ingezet kan worden. Belangrijk is dat jouw campagneboodschap aansluit bij hun kanalen én bij hun volgers.
Tekst gaat verder onder de achter-de-schermenfoto

De laatste tips voor een goede voorbereiding
Voor welk model je ook kiest, zorg voor een goede voorbereiding zodat je shoot (zo vlekkeloos) mogelijk verloopt. Denk daarbij aan het volgende:
- Vertel op voorhand in detail hoe de shoot eruit gaan zien en wat je daarin van het model verwacht
- Denk na over het delen van het resultaat: mag een model foto’s gebruiken en delen, en zo ja op welk moment? Communiceer dit vooraf
- Op de dag zelf: zorg je voor eten en drinken, een maximaal aantal uren, etc?
- Vraag je het model zelf kleding mee te nemen, zorg je daar zelf voor of huur je een stylist in?
- Vergoed je naast het honorarium ook reiskosten?
- Wat is je back-up? Wat als iemand ziek is of niet komt opdagen?
- … en afhankelijk van het doel en locatie van je shoot zijn er nog veel meer van dit soort vragen.
Als je bovenstaande doorloopt, ga je relatief ontspannen een shoot in. En ook je modellen. Zo kom je met elkaar tot het beste resultaat én is het ook achter de schermen een feestje.